Пустота
Пустая голова, нет мыслей в ней:
Она всё бросила, дурная, с горя.
Нет вдохновенья, счастья, нет идей –
Покоятся они на дне шального моря.
Бушуют волны глупых чувств:
Отчаянья, печали, грусти, гнева.
Спокойствия чуть слышен мерный хруст,
И крик души, гремя, пронзает небо.
И крошится на части небо, облака.
Надежда, радость, вера – всё сломалось!
Смотрю спектакль я безумия пока,
Но лишь последняя глава осталась.
И ждать конца совсем не интересно –
После него лишь пустота,
И это всем известно...
Витраж осени
Осени витраж я вижу за окном.
Забыла она краски бледные свои
И заставляет меня думать об одном:
Открытыми всегда держать глаза мои.
Рассеянный чуть облаками солнца свет
На небе синем, нет, на голубом,
Так украшает золото деревьев цвет
И трав стареющую зелень за окном.
Не дует ветер, даже лёгкий.
Не портит он картины той,
В которой глаз даже не очень зоркий
Невольно восхитится красотой.
Из вида этого сочится старина,
И не хочу я видеть витража осколки.
Пусть не кончается это мгновенье никогда,
И не подует ветер, даже самый лёгкий.
Поры года
Вот пришел конец зимы,
Пропадают холода.
И приходит к нам уже
Разноцветная весна.
А весна-то не одна,
Она друзей с собой взяла.
И своим теплом красна
От зимы нас всех спасла.
Но вот прошла весна,
И тепло свое унесла.
А на смену ей пришла
Уже новая пора.
Это лето к нам пришло,
Солнце жаркое принесло.
И про ягоды не забыло,
Нам в лукошко положило.
А на пороге осень уже стоит
И деревья золотит.
Урожаем нас одарила,
В школу снова возвратила.
А потом и зимушка пришла
Белоснежная краса.
Все вокруг посеребрила
И Новый год нам подарила.
Пасланне ветэрану
Што вызначае лёс чалавека? Унутраная сіла, якая дапамагае пераадольваць цяжкасці? Рок, выпадак, мэтанакіраванасць? Сёння я магу з адказнасцю сказаць: усе гэтыя складальнікі, перамешаныя ў нейкі эліксір, упітвае чалавек з дзяцінства з сям'і.
Чалавекам, у лёсе якога спляліся ўсе гэтыя якасці, з'яўляецца мой прадзядуля Аляксей Іванавіч Бабко. І сёння, у год святкавання 75-годдзя Вялікай Перамогі, я звартаюся да яго у сваім лісце .
Вітаю цябе, мой знаёмы і незнаёмы прадзядуля Аляксей! Кажуць, што я вельмі падобны на цябе: такая ж усмешка, колер валасоў, уменне прымаць рашэнні і адказваць за свае словы. Ведаю, што ў цяжкі для краіны час ты зрабіў свой выбар: дабравольцам адправіўся на фронт летам 1941 года. Такі лёс маладых юнакоў, якім дасталася нялёгкая доля: непамерны груз вайны лёг на іх плечы. А пасля, як у кінафільмах пра вайну, сям'я чакала тваіх лістоў. Яна жыла імі! Чакалі ўсе: дзеці-пагодкі (васьмі і сямі гадоў дзяўчынка і хлопчык), жонка, бацькі, родзічы і вяскоўцы. Пра апошняе пісьмо з фронту ведалі таксама ўсе. Ляцела яно да бацькоў з 3-га Беларускага. Пісаў пра хуткую перамогу, пра сяброў і пра бой, да якога рыхтаваўся, нібы адчуваючы, што ён будзе апошнім. "Дарагія бацькі, благаславіце, ідзем у страшны бой", - гэтыя радкі з апошняга ліста ў нашай сям'і ведаюць усе. Доўгі час ён ляжаў за шклом ля абразоў і заставаўся адзіным напамінам пра цябе. Ты загінуў пад Кёнігсбергам зімой 1945 года. Быў куляметчыкам і ганарыўся гэтым. Зараз я ведаю, якой цаной была атрымана перамога і чаму так важна было ўзяць штурмам гэту непрыступную, як казалі фашысты, крэпасць. Мае родзічы не аднойчы былі на месцы, дзе ты знайшоў апошні прытулак. Звычайны абеліск з чырвонай зоркай наверсе і восем прозвішчаў, сярод якіх і тваё: Бабко Аляксей Іванавіч. Тысячы такіх абеліскаў параскіданы па зямлі паслы вайны як сведкі страшных падзей, якія ніколі не павінны паўтарыцца.
Гляджу на твой адзіны фотаздымак і мару: ты вярнуўся з вайны, дачакаўся ўнукаў, праўнукаў. Расказваеш нам, якім коштам здабыта перамога. Уяўляю, як мы з табой ідзём па мінскіх вуліцах 9 Мая. Я трымаю цябе за руку, і мы ўсміхаемся аднолькава, разумеем адзін аднаго без слоў, бо ці можа быць па-другому: я ж твой праўнук! На тваіх грудзях блішчаць медалі, і я бачу, як пазіраюць і зайздросцяць мне мае равеснікі.
Свет адзначае 75-годдзе Вялікай Перамогі. Гэта і твая Перамога! Дзякуючы ветэранам і тым салдатам і афіцэрам, што не вярнуліся з вайны, мы маем Мір. Чытаю пра Вялікую Айчынную вайну, і пачуццё павагі і ўдзячнасці, нібы хваляй, накрывае мяне. Хочацца крыкнуць моцна-моцна на ўвесь свет: " Слава Вам, дзяды і прадзеды, Пераможцы, на долю якіх выпалі суровыя выпрабаванні! Слава Вам, ветэраны! Слава Вам, салдаты, што аддалі сваё жыццё за нас!"
Кажуць, што людзі жывуць, пакуль іх помняць. Прадзядуля, ведай, я вырасту і з гонарам буду расказваць пра цябе сваім дзецям, унукам, яны - сваім, а тыя - сваім... І так будзе вечна. Бо мы, людзі, якія павінны захаваць мір.
Зараз другі час, другія людзі, але абавязак і гонар, любоў і адданасць сваёй зямлі ніхто не адмяняў. Так думаюць тыя, хто прыйшоў з вайны, так думаем і мы, маладое пакаленне. Ведай, прадзядуля, я твая надзея, і дай мне сілы быць падобным ва ўсім на цябе!
Літаратурна-творчае аб'яднанне “Гасцінец” (далей – Аб’яднанне) ёсць добраахвотнае аб'яднанне, створанае пры дзяржаўнай установе адукацыі “Вучэбна-педагагічны комплекс дзіцячы сад – сярэдняя школа аг. Чачкава” з мэтай развіцця творчых здольнасцяў навучэнцаў.
Асноўныя мэты Аб'яднання
- Развіццё ўсебакова развітай асобы навучэнца ў працэсе дадатковай адукацыі, пазакласнай і пазашкольнай работы.
- Развіццё творчых здольнасцяў навучэнцаў; прыцягненне іх да ўдзелу ў
творчых конкурсах, праектах, форумах.
- Выхаванне любові да роднай мовы і роднай культуры.
Задачы
1. Арганізацыятворчай дзейнасці навучэнцаў.
2. Інтэграцыя вучэбнай і пазаўрочнай дзейнасці, правядзенне творчых
мерапрыемстваў розных формаў.
3. Знаёмства з культурай і мастацтвам беларускага народа, роднага краю.
4. Выяўленне і аб'яднанне аматараў паэзіі і прозы, чытальнікаў, юных паэтаў і
празаікаў і садзейнічанне працэсу іх творчага развіцця.
5.Стварэнне ўмоў для правядзення вольнага часу і зносін моладзі,
папярэджанне безнагляднасці і правапарушэнняў.
6. Выпрацоўка норм культурных зносін падлеткаў паміж сабой.
Члены Аб'яднання. Іх правы і абавязкі
1.Членамі Аб'яднання могуць стаць вучні ўстановы адукацыі , якія прызнаюць
палажэнне аб Аб'яднанні i выконваюць яго патрабаванні.
2.Члены Аб'яднання маюць права наведваць усе заняткі, запрашаць сяброў,
прымаць удзел ва ўсіх мерапрыемствах, уносіць свае прапановы і
арганізоўваць гутаркі, віктарыны і г.д.
3.Члены аб'яднання абавязаны: актыўна ўдзельнічаць у прапагандзе мэтаў і
задач Аб'яднання, аказваць дапамогу іншым членам, выконваць дысцыпліну,
удзельнічаць у рабоце Аб'яднання.
Формы работы Аб'яднання:
- тэарэтычныя заняткі;
- практычныя заняткі;
- вывучэння і абмеркавання мастацкіх і паэтычных твораў
- удзел у грамадскіх мерапрыемствах;
- выставы творчых і даследчых работ навучэнцаў;
- творчыя вечары;
- знаёмства з жыццём і творчасцю пісьменнікаў і паэтаў;
- творчыя і даследчыя работы;
- літаратурныя гульні, віктарыны, КВНы;
- літаратурна-музычныя вечары;
- паэтычныя фестывалі;
- майстар-класы вядомых паэтаў;
- выступленні членаў Аб'яднання ваўстанове адукацыі;
- творчыя семінары з маладымі аўтарамі;
- урокі літаратурнага майстэрства;
- сустрэчы з вядомымі пісьменнікамі і паэтамі, крытыкамі і літаратуразнаўцамі;заняткі па літаратурнаму майстэрству;
- абмеркаванне ўласных тэкстаў;
- вывучэнне асноў пабудовы тэксту і засваенне розных літаратурных прыёмаў.
У працэсе работы ў Аб’яднанні падлеткі навучацца:
- бачыць цудоўнае ў навакольным свеце,
- больш поўна даведаюцца пра жыццё і творчасць паэтаў і пісьменнікаў,
- набудуць навыкі выразнага чытання,
- асвояць асновы вершаскладання,
- навучацца эстэтычна афармляць паведамленні, літаратурныя бюлетэні,
- навучацца самастойна здабываць неабходную інфармацыю,
- навучацца складаць праекты і сцэнарыі.
Парадак працы
Членамі Аб’яднання сумесна з куратарам і кіраўніком, распрацоўваецца план работы на навучальны год, які даводзіцца да ведама ўсіх удзельнікаў і зацікаўленых асоб.
План работы будуецца на аснове плана работы аддзела адукацыі, спорту і турызму Мінскага райвыканкама, метадычнага аб’яднання настаўнікаў беларускай мовы і літаратуры.
Аб’яднанне праводзіць мерапрыемствы розных формаў, тэматычнага і агульнага характару (літаратурныя гасцёўні, творчыя конкурсы, сустрэчы з пісьменнікамі і інш.) у навучальных і культурна-асветніцкіх мэтах.
Аб’яднанне можа арганізоўваць мерапрыемствы, прысвечаныя творчасці беларускіх паэтаў і пісьменнікаў, а таксама творчасці членаў Аб’яднання, прымаць удзел у творчых мерапрыемствах рознага прафесійнага ўзроўню.
Інфармацыя аб маючых адбыцца творчых мерапрыемствах як у Аб’яднанні, так і за яго межамі размяшчаецца на сайце аддзела адукацыі, спорту і турызму Мінскага райвыканкама.
Пасяджэнні Аб’яднання праводзяцца адзін раз у чвэрць ці часцей – па вуснай дамоўленасці членаў Аб’яднання.
Парадак уступлення ў Аб’яднанне
Членамі Аб’яднання могуць быць вучні 8-11 класаў установы адукацыі, якія спрабуюць свае сілы ў літаратурнай творчасці або проста якія цікавяцца паэзіяй і прозай, а таксама педагагічныя работнікі і работнікі бібліятэкі.
Для ўступлення ў Аб’яднанне неабходна запоўніць картку рэгістрацыі членаў літаратурна-творчага аб’яднання “Гасцінец”.
Органы кіравання Аб’яднаннем
Куратарам Аб’яднання з'яўляецца адзін з настаўнікаў дзяржаўнай установы адукацыі “Вучэбна-педагагічны комплекс дзіцячы сад – сярэдняя школа аг. Чачкава”, які назначаецца загадам дырэктара ўстановы адукацыі.
У задачу куратара ўваходзіць:
• арганізацыя эфектыўнага ўзаемадзеяння Аб’яднання з метадычным
аб’яднаннем настаўнікаў беларускай мовы і літаратуры, з бібліятэкарам
школы;
• каардынацыя дзейнасці Аб’яднання ў адпаведнасці з гэтым
Палажэннем;
• ажыццяўленне рэгулярнай вучэбна-выхаваўчай і творчай працы з
членамі Аб’яднання на аснове зацверджанага плана;
• падрыхтоўка членаў Аб’яднання да ўдзелу ў масавых мерапрыемствах
розных узроўняў (конкурсах, фестывалях, аглядах, сустрэчах);
• распрацоўка плана работы Аб’яднання і падрыхтоўка штогадовых
справаздач аб яго працы сумесна з Кіраўніком;
• падрыхтоўка і правядзенне мерапрыемстваў Аб’яднання сумесна з
Кіраўніком;
• іншыя абавязкі, якія вынікаюць з дадзенага Палажэння.
Агульнае кіраўніцтва Аб’яднаннем ажыццяўляе Кіраўнік, які штогод выбіраецца з ліку членаў Аб’яднання адкрытым галасаваннем, простай большасцю галасоў, тэрмінам на адзін год.
У функцыі Кіраўніка ўваходзіць:
• кіраванне стратэгіяй развіцця Аб’яднання ў адпаведнасці з гэтым
Палажэннем;
• каардынацыя працэсу ўступлення новых членаў і выключэнні са складу
Аб’яднання;
• распрацоўка плана работы Клуба і падрыхтоўка штогадовых справаздач
аб яго працы сумесна з куратарам і метадычным аб’яднаннем
настаўнікаў беларускай мовы і літаратуры;
• падрыхтоўка і правядзенне мерапрыемстваў Аб’яднання;
• іншыя абавязкі, якія вынікаюць з дадзенага Палажэння.
Правы і абавязкі членаў Аб’яднання
Члены Аб’яднання маюць права:
- прымаць удзел ва ўсіх мерапрыемствах, якія праводзяцца Аб’яднаннем;
- абіраць і быць абраным на пасаду Кіраўніка Аб’яднання;
- ўдзельнічаць у падрыхтоўцы рашэнняў па ўсіх пытаннях дзейнасці Аб’яднання;
- атрымліваць інфармацыю па розных аспектах дзейнасці Аб’яднання;
- выйсці са складу Аб’яднання шляхам падачы вуснай ці пісьмовай заявы;
- ўносіць творчыя прапановы для разгляду на пасяджэннях Аб’яднання і ўдзельнічаць у іх рэалізацыі;
- ўдзельнічаць у распрацоўцы і абмеркаванні плана работы Аб’яднання на год;
- мець уласнае меркаванне, публічна яго агучваць і абараняць сваю пазіцыю;
- свабодна выбіраць формы і спосабы рэалізацыі творчага патэнцыялу;
- шукаць новыя формы творчага самавыяўлення і выносіць плён сваёй творчасці на абмеркаванне членаў Аб’яднання;
- бесперашкодна адклікацца пра творчасць астатніх членаў Аб’яднання, абмяркоўваць творчасць іншых членаў Аб’яднання на пасяджэннях;
- выступаць з дакладамі і паведамленнямі на пасяджэннях Аб’яднання;
- публікаваць свае творы і прымаць удзел у выданні літаратурных альманахаў, калектыўных і індывідуальных зборнікаў;
- павышаць ўзровень паэтычнага майстэрства шляхам вывучэння тэорыі вершаскладання і ўдзелу ў майстар-класах;
Члены Аб’яднання абавязаны:
- ажыццяўляць сваю творчую дзейнасць у адпаведнасці з гэтым Палажэннем;
- імкнуцца да творчага росту;
- не выкарыстоўваць дзейнасць Аб’яднання ў карыслівых мэтах;
- строга выконваць аўтарскія правы іншых членаў Аб’яднання;
- актыўна ўдзельнічаць у ажыццяўленні задач, якія стаяць перад Аб’яднаннем;
- рэгулярна наведваць пасяджэнні Аб’яднання;
- выконваць рашэнні, прынятыя на пасяджэннях Аб’яднання;
- выконваць існуючыя правілы і традыцыі Аб’яднання;
- беражліва адносіцца да гісторыі Аб’яднання;
- паважліва ставіцца да ўсіх членаў Аб’яднання.
Дакументацыя Аб’яднання
- Палажэнне аб літаратурна-творчым аб’яднанні “Гасцінец”
- План работы Аб’яднання на год.
- Штогадовыя справаздачы аб выкананай працы.
- Праграмы правядзення пасяджэнняў Аб’яднання.
- Карткі рэгістрацыі членаў Аб’яднання.
- Журнал уліку мерапрыемстваў.